Hvordan gå ned i vekt og holde vekta stabil?

Nasjonalt råd for ernæring har på oppdrag fra Helsedirektoratet gitt svar på de 11 mest stilte spørsmålene om overvekt og fedme, hvordan gå ned i vekt og hvordan holde vekta stabil.

Det er ingen spesifikk diett som har vist seg å gi bedre vektreduksjon enn andre på lang sikt. Noen dietter (som ekstreme lavkarbo- og høyfettdietter) har også uheldige effekter på risikofaktorer for hjerte- og karsykdom, ifølge ekspertgruppen som har besvart spørsmålene.

– I utgangspunktet gir alle dietter som inneholder færre kalorier enn kroppen forbruker en vektreduksjon. Kroppen er smart, og dersom du spiser og drikker mindre enn den trenger, forbrenner den reservekaloriene som er lagret som fett eller sukker, sier leder i Nasjonalt råd for ernæring og leder for arbeidsgruppa, Jøran Hjelmesæth.

Kostrådene et godt utgangspunkt
Helsedirektoratets kostråd er et godt utgangspunkt for vektreduksjon.

– Kostrådene anbefaler grove kornprodukter, frukt, belgfrukter, grønnsaker og fisk, og å begrense inntaket av snacks, sjokolade og andre søtsaker. Ved å følge disse rådene er det mulig å gå ned i vekt.

– Matvarer med lav energitetthet, for eksempel grønnsaker, frukt og annen fiberrik mat, gir økt metthetsfølelse, mindre sult og færre kalorier per 100 gram. De kan derfor gjøre vektreduksjon og vektstabilisering lettere, sier Hjelmesæth.

Men det er også mulig å gå opp i vekt dersom man spiser veldig mye av den sunne maten. All mat gir energi. Det er nødvendig å tilpasse porsjonene med sunn mat for at det skal gi vektreduksjon.

Utfordrende å følge en diett lenge

-En diett fungerer også bare så lenge den følges, påpeker Hjelmesæth.

For selv om man lykkes med å gå ned i vekt, er det for mange utfordrende å følge en diett utover 6-12 uker. Det innebærer at mange dessverre går opp i vekt igjen når de går tilbake til tidligere vaner,

– For de aller fleste ligger nøkkelen til å lykkes med varig vektreduksjon i gode levevaner, samt god oppfølging og støtte både fra familie og venner. Det er viktig å gjøre endringer man kan leve med over tid og helst hele livet.

Hjelmesæth og arbeidsgruppen slår også et slag for de små grepene.

Spiser og drikker du for eksempel mye kaloririk mat og drikke, kan du gå ned i vekt med enkle endringer i kostholdet. Et grep kan for eksempel være å erstatte brus og annen sukkerdrikke med sukkerfri brus og drikke. Du kan også redusere inntaket av vin og øl, gå over til alkoholfrie alternativer og drikke vann som tørstedrikk.

For å lykkes med vektreduksjon, vil noen også trenge støtte og veiledning fra helseperso­nell over tid, både for endring av mat- og aktivitetsvaner, og for å opprettholde motivasjo­nen.

Ned i vekt av trening?
Mange lurer på om man kan gå ned i vekt ved å være fysisk aktiv. Til det svarer arbeidsgruppen at selv om økt daglig kalori­for­bruk gjennom fysisk aktivitet kan gi like stor effekt, er det spise færre kalorier er den mest effektive metoden for å gå ned i vekt.   Du skal trene mye for å komme på samme nivå som et redusert kaloriinntak gjennom endrede mat og drikkevaner.

Fysisk aktivitet er imidlertid alltid bra for helsa og svært viktig for å holde vekta, presiserer Hjelmesæth. Både for høyere energiforbruk, bedre appetittkontroll og et bedre spisemønster, men også for mer overskudd og humør og bedre søvn.

Ekspertgruppen har bestått av:

  • Jøran Hjelmesæth (leder), senterleder, Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst, Sykehuset i Vestfold, professor II, Universitetet i Oslo
  • Erik Arnesen, helsefaglig rådgiver, Landsforeningen for hjerte og lungesyke
  • Christine Henriksen, førsteamanuensis, klinisk ernæringsfysiolog, Universitetet i Oslo
  • Liv Elin Torheim, professor og forskningsgruppeleder, OsloMet

Les alle svarene fra ekspertgruppen her: Hvordan gå ned i vekt, og holde vekta stabil

Watermelon

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *